Nyhed - 20 februar 2024
Trivsel på FGU: Her lærer unge at ha' det godt
Som en del af projekt ”Trivsel på FGU” kan eleverne fra Boulevarden blive en del af et fællesskab, hvor man med udgangspunkt i 'ABC for mental sundhed' øver sig i at ha’ det godt.
”Ha’ det godt” står der på døren. Bagved gemmer sig et klasselokale, og ved tavlen står to lærere. Men der er hverken dansk eller matematik på skoleskemaet, når eleverne træder indenfor til Lene Hvam og Maja Stahl. I stedet kan de lære en masse om mental trivsel.
Forløbet ”Ha’ det godt” er en del af projekt ”Trivsel på FGU”, der som navnet antyder skal styrke trivslen på FGU. ”Ha’ det godt” udspringer af de erfaringer, som er blevet gjort med at arbejde med personlig udvikling på holdet Virtuel, hvor Lene Hvam er faglærer.
”Vi opdagede, at fællesskabet løfter modet til at arbejde med sig selv. De unge spejler sig i hinanden, og det bliver meningsfuldt at gøre noget aktivt for at få det bedre. Fællesskabet giver en tryghed til at arbejde med egne udfordringer,” forklarer Lene Hvam.
Fælles om udfordringerne
Fællesskabet er essentielt i ”Ha’ det godt”. Den samme gruppe af 8-10 elever mødes to gange om ugen i et forløb. Eleverne kan have forskellige udfordringer, men målet er det samme; at ha’ det godt.
En af de elever, der har været i et forløb, er 17-årige Ida Scheibner.
”De første par gange var vi meget stille. Vi vidste, at vi alle var der af en grund, og vi skulle lige lære hinanden at kende. Men så startede vi med at spille kort, så stemningen blev lidt blødt op,” fortæller hun.
”Vi arbejder med egne udfordringer i et fællesskab og forsøger at give eleverne en større bevidsthed om, hvordan de kan hjælpe sig selv med forskellige handlemåder, når humøret er dårligt,” fortæller Lene Hvam og Maja Stahl.
Ida forklarer, at det handler om at ”snyde sin hjerne”. Egentlig startede hun på holdet, fordi hun havde søvnproblemer og mareridt.
”Jeg troede, det handlede om at få det til at gå væk, men det handler om at få det vendt. Hvordan kan jeg få en god dag, selvom jeg har haft problemer med at sove om natten,” forklarer hun.
Kombination af viden og øvelser
Når eleverne mødes ugentligt, laver de forskellige øvelser, der kan styrke både den personlige udvikling og fællesskabet. Konkret har forløbet moduler, som alle tager udgangspunkt i 'ABC for mental sundhed' , og hvor hvert forløb har sit eget tema. Det er fx indre landkort, egenomsorg, overbevisninger, styrker og værdier.
”Vi skaber et rum, hvor de unge møder ligesindede. Vi piller ikke os selv i navlen, men vi giver en masse viden omkring hjernen og ens egne handlemønstre,” fortæller Maja Stahl.
En af de øvelser, som Ida husker særligt godt, var da de skulle tegne en fantasifigur indeholdende egne værdier.
”Mine værdier var familie, kreativitet, ADHD, bagning og respekt for andre og for mig selv. Jeg skal faktisk have lavet en tatovering, der symboliserer netop de værdier,” fortæller Ida.
”Ha’ det godt”-forløbet skal udbredes til alle FGU Trekantens skoler og faciliteres af skolernes elevcoaches, ligesom der er ved at blive udviklet kasser med øvelser, der skal styrke trivsel og fællesskab på klasseniveau.
Artiklen er slut
Læs flere spændende artikler i vores nyhedsarkiv