Nyhed - 13 marts 2024
70-årige Erik er morfar for fem FGU-elever
I Projekt Morfar kobler Vejle Kommune frivillige seniorer med unge, der har brug for voksenkontakt eller hjælp i dagligdagen. På vores skole på Boulevarden i Vejle har flere elever tilknyttet en ’morfar’. En af morfædrene er 70-årige Erik, der giver lektiehjælp til fem elever, som har brug for en ekstra hånd i matematik.
Selvom det er flere år siden, at 70-årige Erik Vinkel fra Vinding fratrådte sin faste stilling på arbejdsmarkedet, har han nok at se til. Han er blandt andet frivillig i Projekt Morfar i Vejle Kommune, hvor han hjælper fem af vores elever med matematik.
20-årige Karsten er en af de elever, der har Erik som ’morfar’. Han har altid haft svært ved matematik og mødes derfor ugentligt med Erik for at få hjælp til det.
”Jeg har aldrig kendt mine egne bedsteforældre, så for mig er Erik en slags bedstefar, jeg kan snakke med, og som kan hjælpe mig. Jeg har altid været bagud i matematik. Min lærer får mig til at forstå matematik, og Erik hjælper mig med at huske det, så jeg kan bestå min prøve,” fortæller Karsten.
Relationen er afgørende
Erik er uddannet cand. merc. og har i løbet at sin karriere haft forskellige direktørstillinger. Men det er ikke kun faglige kompetencer, han bringer til bordet. Relationen mellem ham og eleverne er mindst lige så afgørende.
”Jeg kommer med en anden profil end en lærer, og jeg kommer ind uden autoritet. Jeg er en fredelig, gammel mand, og der er ikke noget, jeg skal opnå. Det foregår i øjenhøjde, og jeg kan mærke, at eleverne er fuldstændig trygge ved mig,” siger han.
Erik hjælper ikke kun eleverne med formler og regnestykker. Ofte falder snakken også på udfordringer, hvor Erik kan bidrage med sin livserfaring.
”Nogle unge har brug for en neutral voksen i deres liv, som de kan betro sig til, og som kan hjælpe dem. Vi morfædre kommer med livserfaring og er vant til at aflæse behov. Det skaber værdi for de unge, og det skaber værdi for samfundet,” fortæller han.
”Jeg går gladere herfra”
Erik har været en del af Projekt Morfar i tre år, og i to af dem har han hjulpet elever på vores skole på Boulevarden. Det er ikke betalt arbejde, men for Erik er de unges udvikling gevinst nok i sig selv.
”Det er lystbetonet og ikke en pligt. Hver gang jeg går fra skolen, er jeg gladere, end da jeg kom, fordi jeg kan se, at jeg har gjort en forskel. Lønnen er, når eleverne består deres prøver og sætter pris på den vejledning, jeg har givet dem,” afslutter han.
Artiklen er slut
Læs flere spændende artikler i vores nyhedsarkiv